Svartlistat nr 1.

Jag har alltid tyckt att telefonförsäljare borde få springa med under bruna filtar och vifta med älghorn lagom till jaktsäsongen. Tycker själv att jag varit ganska bra på att blåneka till "trosor av högsta kvalite helt graaaatis" eller "ta fem nummer av den här underbara tidningen så får du en tröja och du går garanterat ner 5 kg".

Men sen hände något. Vet inte om det var den friska italienska lantluften som gjorde mig överglad och bröt mina mentala spärrar, eller om det hänger ihop med att jag varit arbetsfri så länge och vissa dagar suttit i min ensamhet så länge att ett telefonsamtal med en försäljare blir dagens sociala aktivitet.

Helt plötsligt tackar jag ja till både det ena och det andra som kreti och pleti och den stammande finnpojken vill erbjuda. Allt låter så bra, jag ser bilder i mitt huvud hur jag täljer guld med smörkniv och bär på en kappsäck full med alla guldpengar jag sparar på att med mitt supererbjudande prenumerera på Illustrerad Vetenskap och få ett japanskt knivset.

ILLUSTRERAD VETENSKAP?

Herregud. Förra året ägnade jag en stor del av året åt att mobba Malin för att hennes favorittidning var detta hopplock av snilleblixtar. Och nu sitter jag där själv. Jag vågar knappt ens läsa tidningarna, av flera orsaker. Ett; jag känner mig korkad. Två; jag blir rädd och börjar ifrågasätta saker som jag trott var självklara. Tre; det är ju för fan världens nördigaste tidning, till och med bilderna är nördiga!

Jag har försökt att ta avstånd från det här eländet som snirklade sig in i mitt liv, jag har mailat, ringt och knackat mig runt på hemsidor. Men på nåt sätt så fortsätter det dimpa ner tjocka glansiga tidningar med dinosaurier på. Det börjar bli lite skrämmande, som om någon medvetet försöker psykknäcka mig med bilder på armtransplantationer och faktarutor om Öresundsbron.

Nu är måttet rågat. Jag är arg. Dom har lurat mig. Snart kommer jag ha betalat mer för dom här gratistidningarna än vad det skulle kostat mig att åka tåg till Malmö och köpa dom där. Överst på min lista över svartlistade människor, saker, platser och händelser lägger sig Illustrerad vetenskap. Be aware people.


Kommentarer
Postat av: Kenneth.

Lägg även märke till att Illustrerad vetenskap är typ den dyraste tidningen man kan välja att prenumerera på.

2009-05-15 @ 00:57:19
URL: http://mariabackstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback