Ge liv.

Alldeles strax ska jag kasta mig iväg till sjukhuset, helt frivilligt den här gången. Sen ett antal år tillbaka är jag blodgivare, vilket betyder att jag ger en halvtimme av mitt liv plus några deciliter blod tre-fyra gånger om året. Det är inte mycket vare sig tid eller ansträngning för min del men fan så viktigt för alla de som gör sig illa. Jag har fått flera påminnelser från blodgivningen om att de har ett akut behov av blod inför helgerna. Ett akut behov.

Har du ett akut behov av ditt blod och av din halvtimme? Om inte borde du också ge blod. Egoism är efter fetma vårt största samhällsproblem idag. Om du vägrar ändra din livsstil, om det är viktigare att åka bil till jobbet än att dina barnbarn kan andas samma rena luft som vi gör nu. Om en ny klänning eller skjorta varje utgång är mer värt än att ett barn i Afrika får mat i magen. Om du hellre låter dina pengar gödas i fonder i Ryssland än gör direkt nytta bland de som inte har ens för att klara dagen. Om du känner igen dig i det här så är det din plikt att åtminstone lämna blod.

"Alla kan inte göra allt men alla kan göra något"

www.unicef.se
www.lakareutangranser.se
www.fn.se
www.rodakorset.se
www.friends.se
www.amnesty.se
www.minstoradag.org
www.wwf.se

Det är jul nu. Gör något för någon utan att vinna annat än inre frid.

Peace.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback