Tankar.

Jag är blöt i håret utan att ha duschat. Utan att ha varit utomhus i plasket som dränker Sundsvall. Utan att ha hårdtränat så att svetten rinner. Jag har tagit mig vatten över huvudet. Inte så att jag drunkar men jag trampar vatten och det kostar energi. Just nu finns det så många saker jag borde gör att ingenting blir gjort, inte ens en att-göra-lista. Någonstans i mig manar en trött röst på framåt och jag väljer att lyssna.

Helst av allt skulle jag vilja ligga en heldag under täcket och drömma om dansande hajar och polkagrisklubbor. Vakna en stund bara för att äta chips i sängen. Men just nu finns ingen tid för abnormalt sovande. Om en vecka har vi tenta i masskommunikation och innan dess ska jag läsa tre böcker tre gånger. Hrm. Eller åtminstone en gång. I alla fall en av böckerna...

Igår var jag och Sofia på julmarknad downtown Sundsvall. Det fanns det vanliga massutbudet av hemmapulade lussekatter och flottig ischoklad. Vi nöjde oss med att köpa mossa till julljusstakarna och Sofia bjöd på ett citat som blev en klassiker direkt.
Tjejen som sålde mossan gav oss instruktioner och det var glasklart. Eller?
- Ni måste blöta mossan innan ni använder den. Bara och spraya på lite så där.
- Jaha, med vanliga hårspray eller?
Tack Sofia. Jag skrattar ännu. Jag kommer att skratta imorgon och många dagar framöver.

Slötittar och slölyssnar på Barngalan. Underbara Melody Gardot sjöng nyss. Hon är vacker. En tokig tant har cyklat till sitt fadderbarn i Afrika. Det skulle jag vilja göra när jag blir panschis också, om det finns cyklar då. Och om man kan vara ute i friska luften år 2049. Snart ska Carola sjunga tydligen. Undrar om hon kommer att cykla till Afrika någon gång i sitt liv?

Om någon krockar med ett träd, är det då mest logiskt att panga bakrutan för att dra ut föraren? Hm. Om mr goody two shoes Tiger Woods varit och doppat tigerklorna i fel soppskål och frugan fått reda på det så förstår jag att hon svingar drivern. Vem har inte velat gå bärsäkargång när hjärtat fått sig en rejäl törn? Om ryktena är sanna så respekt till tigerkvinnan som ringde ambulans istället för att puckla på jättekatten rejält efter trädkrocken.

På lördag ska jag hänga på spa i Högbo. Ser framför mig de panikslagna spa-människorna när jag rasar in med min rödvinstjocka kropp och Sundsvallsdåliga hy. Känner mig lite som en Tom Cruise-film, inte precis Cocktail men däremot Mission Impossible. Korta muskler, långt tovigt hår. Halvmålade naglar och rödsprängda ögon. Jag är i behov av spa. Nu. Jalla.

Första december imorgon. 24 dagar kvar till julafton. Började värma upp igår kväll med pepparkaksbak och julmusik. Och när första ljuset brinner står julens dörr på glänt, har man sprayat hårspary luktar det snart bränt!


Godnatt. Ta hand om er.
The Perishers - Pills

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback