Intelligensbefriat 2.0

Jag läser på universitetet, på Sundsvallsdelen av Mittuniversitetet. Det låter i mina öron ganska fancy, bara ordet universitet smäller bra mycket högre än högskola. Högskola kan ju lika gärna vara en jävligt hög byggnad med skola i. Universitet låter ju som universum, som nåt mystiskt där källan till allt finns. Eller åtminstone källan till någon form av kunskap. Igår fick min bild av universumuniversitetet sig en törn.

Som jag gnällt om tidigare här i min ventilationskanal för allmänheten kallad bloggsmogg skriver jag och Sofia på något som inom en snar framtid ska bli en vetenskaplig rapport. Efter lite handledning från forskar-Adam behövde vi en bok av den tydligen allsmäktige inom forskning, Kent Asp. För att skona plånboken reserverade vi den på skolans bibliotek. Universitetsbiblioteket. Universumsbiblioteket...

Om man tittar i Nationalencyklopedin vad reservera betyder så står det "i förväg försäkra sig om". Den versionen av reservera har man på Mittuniversitetsbibliotek aldrig hört för de har tydligen ett system värdigt en idiot. Om en bok är reserverad men personalen inte hunnit plocka bort den ur hyllan och någon annan tar den så har den personen förtur. Systemet försvaras med att man "när man reserverat borde skynda sig hit". Jaha.

För den meninglöse man med sävlig tyst röst var det tur att Sofia är så snäll och att det var hon som stod längst fram. Jag blev arg. Ville skrika och härja. Ifrågasätta varför universitetet lånat ut boken vi i förväg försäkrat oss om. Ifrgåasätta hur man kan ha ett system som är sämre än Ugandas hockeylag. Men jag stod snällt kvar bakom Sofia och skickade mentala missiler på alla som såg ut att jobba på biblioteket.

Min helg med Kent Asp blev en helg utan Kent Asp. Som alla andra helger i mitt liv hittills. Jag får helt enkelt vänta på detta livsomvändande ögonblick när jag blir ett med denna Asp och mina dolda forskartalanger blommar upp och jag skaffar mig Einsteinfrisyr. Den glädjen får världen helt enkelt vänta på...

Tack Mittuniversitetes bibliotek, tack för ingenting annat än en bruten tro på universitetuniversum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback